Czym zajmuje się Wirtualna Asystentka?

Dla Przedsiębiorców

Czas lektury: 4 minuty
Pytanie, czym zajmuje się Wirtualna Asystentka i co może dla mnie zrobić, słyszę bardzo często. Dla większości przedsiębiorców nie jest to oczywiste, dlatego postaram się przybliżyć ten temat i wyjaśnić, na jakiego rodzaju pomoc możemy liczyć, myśląc o zatrudnieniu Wirtualnej Asystentki.  Wirtualna Asystentka to osoba, która pracuje zdalnie, czyli przez internet. Najczęściej prowadzi własną działalność lub korzysta z innych form, które umożliwiają jej wystawianie faktur i rozliczanie […]

Pytanie, czym zajmuje się Wirtualna Asystentka i co może dla mnie zrobić, słyszę bardzo często. Dla większości przedsiębiorców nie jest to oczywiste, dlatego postaram się przybliżyć ten temat i wyjaśnić, na jakiego rodzaju pomoc możemy liczyć, myśląc o zatrudnieniu Wirtualnej Asystentki. 

Wirtualna Asystentka to osoba, która pracuje zdalnie, czyli przez internet. Najczęściej prowadzi własną działalność lub korzysta z innych form, które umożliwiają jej wystawianie faktur i rozliczanie się z klientem.

Warto zaznaczyć, że każda WA jest inna, a co się z tym wiąże, ma inną specjalizację, która podkreśla jej mocne strony. Z tego też względu wskazane jest, aby przed szukaniem odpowiedniej osoby dobrze przemyśleć, jakiego typu zadania chcielibyśmy powierzyć Wirtualnej Asystentce i zastanowić się, na jakich czynnościach szczególnie nam zależy. Kolejnym krokiem jest przygotowanie oferty w oparciu o wcześniej zapisane założenia, a w rezultacie przeprowadzenie rekrutacji. Więcej na ten temat napisałam w artykule, którego lekturę polecam każdemu na początku drogi do delegowania zadań.

Poniżej przedstawię listę specjalizacji i konkretnych działań, jakie można oddelegować Wirtualnej Asystentce. Jak już wcześniej wspomniałam, z reguły każda WA specjalizuje się w konkretnych obszarach, co powoduje, że jedna osoba nie będzie miała w swoim portfolio wszystkich czynności.

Czym zajmuje się Wirtualna Asystentka? – lista konkretnych działań z podziałem na specjalizacje.

Strony www

  • tworzenie stron www, korzystając np. z niewątpliwie popularnej platformy www.wordpress.com, w tym prowadzenie bloga, pisanie różnego typu tekstów w oparciu o SEO, czy też publikacja postów i zdjęć
  • wsparcie techniczne, tak potrzebne przy już istniejącej i działającej stronie oraz wszelkie aktualizacje, zmiany i integracje
  • przygotowywanie landing page, czyli strony docelowej, na którą trafia potencjalny klient i która zachęca do dalszej wędrówki i odkrywania zasobów danej strony oferującej np. sprzedaż produktów, czy usług

Systemy mailingowe

  • tworzenie bazy mailingowej, czyli pozyskiwanie odbiorców zainteresowanych naszą działalnością w internecie
  • obsługa systemów mailingowych, z których na pewno jednymi z bardziej rozpowszechnionych są MailerLite lub Active Campaign
  • przygotowywanie i wysyłka newsletterów do wcześniej pozyskanych odbiorców
  • tworzenie automatyzacji do kursów, webinarów, produktów i co się z tym wiąże integracje z innymi programami

Sklep internetowy

  • tworzenie sklepu wraz z szeregiem istotnych działań, które pozwalają na jego sprawne funkcjonowanie, tj. dodawanie produktów, dbanie o ciekawą i przyciągającą oprawę graficzną i opisową
  • integracje z innymi programami
  • obsługa płatności
  • tworzenie i analiza statystyk, w oparciu o które planuje się strategie marketingowe i podejmuje stosowne decyzje rozwojowe
  • obsługa klienta, bezsprzecznie kluczowa dla kreowania wizerunku firmy

Media społecznościowe (Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest)

  • tworzenie treści postów, które będą angażowały odbiorców
  • administrowanie grupami na Facebooku
  • przygotowywanie grafik
  • odpisywanie na komentarze i wiadomości, których ogrom czasami może przytłoczyć
  • tworzenie sklepów oraz obsługa klientów
  • prowadzenie kont społecznościowych

Copywriting i praca z tekstem

  • pisanie tekstów
  • pomoc w edycji i redakcji e-booków i innych dokumentów, czy też produktów
  • tworzenie transkrypcji, czyli przenoszenie nagrań na tekst pisany i jego edycja
  • tłumaczenia językowe
  • recykling treści, czyli ponowne wykorzystanie wcześniej publikowanych materiałów

Edycja dokumentów

  • tworzenie i edycja dokumentów (Word, Pages itp),
  • praca z programami Excel i Numbers, które doskonale nadają się do tworzenia różnego rodzaju analiz, statystyk i zestawień
  • przygotowywanie PDF-ów
  • tworzenie prezentacji

Webinary

  • pomoc w przygotowywaniu webinarów, zarówno pod względem technicznym, jak i merytorycznym, w oparciu np. o research, czyli wyszukiwanie konkretnych informacji w internecie
  • moderacja czatu w trakcie trwania webinaru
  • przygotowywanie prezentacji, grafik i innych materiałów, które w sposób istotny wpływają na dynamikę i zainteresowanie wystąpieniem

Grafiki

  • przygotowywanie ciekawych, spójnych z wizją klienta i reprezentowanej przez niego marki grafik, np. sporządzonych w świetnie sprawdzającym się w tej dziedzinie programie Canva
  • edycja zdjęć
  • tworzenie infografik

Obsługa klientów

  • wszelka korespondencja e-mailowa, na którą składa się m.in. odpowiadanie na pytania, wątpliwości klientów, jak również stosowna reakcja na skargi
  • inicjowanie kontaktu z klientem
  • prowadzenie rozmów telefonicznych
  • pozyskiwanie i dbanie o klienta

Kursy online

  • pomoc w przygotowaniu kursów szkoleniowych, zarówno pod względem merytorycznym, jak i w kontekście wsparcia technicznego
  • obsługa klientów

Project management

  • dbanie o terminowe i sprawne realizacje projektów
  • kontakt z podwykonawcami i kontrahentami
  • pilnowanie i dotrzymywanie deadline’ów, czyli ostatecznych terminów wyznaczonych na realizację zadania

Concierge

  • rezerwacje biletów lotniczych i hoteli
  • rezerwacje stolików w restauracjach bądź sal konferencyjnych, również w ramach organizowania bankietów, czy spotkań konferencyjnych
  • zakupy przez internet
  • prowadzenie kalendarza spotkań
  • organizowanie podróży służbowych

Research

  • wyszukiwanie informacji w internecie

Raporty

  • tworzenie wszelkich raportów w oparciu o programy typu Excel, czy Numbers
  • sprawdzanie i analiza statystyk

Filmy

  • edycja wideo oraz dodawanie napisów
  • przygotowywanie wideo na potrzeby mediów społecznościowych

Podcasty

  • pomoc w przygotowaniu podcastów i opracowanie niezbędnych materiałów
  • publikacje na przeznaczonych do tego platformach

Organizacja

  • prowadzenie kalendarza, przypominanie o ważnych datach i terminach
  • tworzenie harmonogramu działań

Produkty

  • skład i oprawa graficzna e-booków i innych produktów elektronicznych

Inne

  • marketing szeptany
  • umieszczanie ogłoszeń na portalach ogłoszeniowych
  • wsparcie w księgowości
  • przygotowywanie strategii marketingowych
  • pomoc w procesie rekrutacji
  • tworzenie i analiza ankiet

Chciałabym podkreślić, iż lista ta nie jest kompletna i nie wyczerpuje możliwości, jakie niesie ze sobą współpraca z WA. Działalność Wirtualnej Asystentki opiera się w dużej mierze na programach i platformach internetowych, które dynamicznie się rozwijają i ciągle powstają nowe, co powoduje, że asystentka jest osobą, która nieustannie się uczy i poszerza swoją wiedzę. Rozwija się w swoich specjalizacjach, a także poznaje nowe obszary, w których może się realizować, z korzyścią nie tylko dla siebie, ale przede wszystkim dla swoich klientów. Jest osobą elastyczną, co powoduje, że potrafi dostosować się do zmieniającej rzeczywistości, co w konsekwencji prowadzi do tego, iż wychodzi naprzeciw przedsiębiorcom prowadzącym działalność w różnych dziedzinach, nawet tych rzadko spotykanych, czy nietypowych.

Podsumowując uważam, że przedstawiona przeze mnie lista konkretnych działań i specjalizacji, daje czytelną informację każdemu przedsiębiorcy, czym zajmuje się Wirtualna Asystentka i rozwiewa wątpliwości z tym związane.

 

Poznaj nasze kursy i materiały

Chcemy szkolić najlepsze Wirtualne Asystentki, dlatego nasze kursy to nie tylko teoria, ale przede wszystkim praktyka! Element praktyczny to nasza wisienka na torcie, dzięki której ukończysz kurs ze sprecyzowaną ścieżką rozwoju w zawodzie Wirtualnej Asystentki oraz portfolio, którym będziesz mogła się posłużyć starając się o współpracę.