Potrzebujesz wsparcia
w Twoim biznesie?

A może masz pomysł na biznes i potrzebujesz go skonsultować? Umów się na rozmowę, pomogę w każdym z tych aspektów.
Umów się na konsultację, podczas której odpowiem na Twoje wszystkie pytania i ustalimy zakres w którym możemy Ciebie wesprzeć.

hello@resultea.pl

+48 517 696 285

Często zadawane pytania

Jak zacząć pracę jako Wirtualna Asystentka?

To zdecydowanie najczęściej powtarzające się pytanie, jakie otrzymuję. Jest to jednak obszerny temat i nie ma jednej, słusznej odpowiedzi. Każda z nas jest inna, ma wiele umiejętności i zainteresowań, a ta ogromna różnorodność w cudowny sposób stwarza masę możliwości w branży Wirtualnych Asystentek.

Polecam Ci zatem lekturę mojego pierwsze-go e-booka Jak zacząć pracę jako Wirtualna Asystentka, który notabene był właśnie zainspirowany przez wyżej wymienione pytanie. Znajdziesz w nim masę praktycznych informacji, które pomogą Ci stać się Wirtualną Asystentką. Możesz również zapisać się na konsultację indywidualną podczas, której wspólnie zaprojektujemy Twoją ścieżkę zostania WA.

Jakie umiejętności powinna posiadać Wirtualna Asystentka?

To jest pytanie z cyklu „trudne”, bo tak naprawdę każda Wirtualna Asystentka specjalizuje się w czymś innym i wszystko zależy od tego, czym Ty chcesz się zajmować. Jeśli ma to być tworzenie stron internetowych, to oczywiście powinnaś się znać na WordPressie czy innych programach, w których można je zrobić. Jeśli chcesz pisać teksty na bloga, to potrzebujesz umiejętności copywriterskich. Jeśli chcesz się zajmować mediami społecznościowymi, to musisz znać się na mediach społecznościowych – i tak dalej. Tak naprawdę więc to, jakich umiejętności potrzebujesz, zależy od tego, czym się chcesz zajmować. Możesz się tego nauczyć lub wykorzystać to, co już potrafisz – to też jest bardzo dobry pomysł. Ja również tak zaczynałam.

Gdybym natomiast miała tutaj napisać, jakie umiejętności przydają się w zasadzie każdej Wirtualnej Asystentce, to wymieniłabym cztery rzeczy:

1) obsługa mediów społecznościowych – więc warto się tego uczyć, np. robiąc kursy w tej tematyce;

2) podstawowe umiejętności graficzne, tj. obsługa Canvy;

3) podstawowe umiejętności copywriterskie. One też się bardzo przydają, np. do pisania postów na Facebooka, na bloga, tekstów na stronę internetową, na landing page itd.;

4) podstawowa obsługa WordPressa.

To są najważniejsze rzeczy, jeśli chodzi o umiejętności twarde.

Jakie są sposoby rozliczania?

Większość klientów, jeśli nie wszyscy, będzie wymagać od Ciebie wystawienia faktury (obojętnie, czy z VAT czy bez). Możesz to zorganizować na kilka różnych sposobów. Po pierwsze, oczywiście zakładając działalność gospodarczą. Ale nie jest to jedyna opcja. Możesz również wystawiać faktury, prowadząc działalność nierejestrową. Kolejną opcją jest działanie w ramach inkubatora przedsiębiorczości, który umożliwia pracę i wystawianie faktur bez zakładania firmy. Ostatnią możliwością, i to całkiem dobrą na początku, jest korzystanie z portalu useme.com. W tej opcji wystawiasz faktury, nie mając firmy, kosztów i zobowiązań. Nie jest to rozwiązanie idealne ze względu na spore prowizje, ale coś za coś. Mało jest przypadków, w których klient zaproponuje Ci umowę zlecenie lub umowę o pracę, choć takie sytuacje też się zdarzają.

Najczęściej spotykam się z tym, że klienci wykupują pakiety godzinowe, np. pakiet 10 godzin do wykorzystania w miesiąc. Zdarzało mi się rozliczać z klientem na koniec miesiąca, wystawiając fakturę na podstawie raportu przepracowanych godzin. Są też osoby, które rozliczają się projektowo, choć jest to najrzadziej spotykany sposób wśród Wirtualnych Asystentek.

Jak widzisz, rozwiązań jest kilka. Śmiało wybierz to, które odpowiada Ci najbardziej.