Webinar lub webinarium to bardzo popularne narzędzie szkoleniowe i marketingowe. Warto prowadzić webinary i dzięki temu pogłębiać relacje ze swoją społecznością.
Zacznij od tematu
Przygotowanie webinaru należy zacząć od sformułowania tematu. Temat powinien być krótki i w zachęcający sposób opowiadać o treści webinaru.
Podobnie, jak w nagłówkach tekstów w internecie, dobrze sprawdzą się tytuły posiadające liczby, zaskakujące, mówiące o tym „jak” coś zrobić, coś osiągnąć. Mogą mieć również formę pytań.
Przykłady dobrych tytułów:
„Jak zacząć pracę jako Wirtualna Asystentka”
„10 pomysłów na dochodowy biznes online”
“7 sposobów na inwestowanie do 500 zł”
“Canva. 5 sztuczek, których nie znasz”
Struktura
Kiedy masz już dobry tytuł przygotuj strukturę. Pamiętaj, że na początku dobrze przedstawić odbiorcom agendę. Każdy lubi wiedzieć, czego może się nauczyć i jak spędzi nadchodzącą godzinę.
Najprawdopodobniej na webinarze będą osoby, które jeszcze cię nie znają, dobrze jest im się przedstawić. To nie ma być historia Twojego życia, ale krótkie bio nawiązujące do tematyki twojej działalności.
W dalszej kolejności zrób wstęp do tematu, a następnie przejdź do meritum. W zależności od twojej koncepcji, możesz pozwolić na zadawanie pytań w każdym momencie, ale może cię to rozpraszać, więc dobrze jest zostawić tę sekcję na sam koniec.
Po opowiedzeniu o najważniejszych rzeczach jest świetny moment, aby w ramach podsumowania rozpocząć część sprzedażową. Może to być produkt, który w sposób naturalny daje odpowiedzi na postawione przez ciebie pytania lub jest rozwinięciem tego, o czym zdecydowałaś się mówić. Po odpowiedzi na wszystkie pytania podziękuj za uwagę i powiedz, gdzie można cię spotkać w sieci.
Prezentacja
W momencie, kiedy struktura twojego webinaru jest już gotowa, możesz przystąpić do tworzenia prezentacji. Zadbaj o to, żeby była estetyczna, spójna i przede wszystkim ciekawa. Dobrze jest urozmaicić ją o grafiki, wykresy, a nawet krótkie nagrania. Przy okazji tworzenia prezentacji, rób notatki o tym, co chcesz powiedzieć, aby nic ci nie umknęło. Możesz też przygotować skrypt, na który będziesz zerkać w trakcie prowadzenia webinaru.
Oprawa graficzna
W zależności od tego, czy działasz sama, czy masz do dyspozycji grafika, ważne jest przygotowanie grafik promujących zapisy. Należy przygotować kilka formatów. Najpopularniejsze formaty wykorzystywane do promocji webinaru, to:
- post na Instagramie
- instastory
- zdjęcie w tle grupy na Facebooku
- zdjęcie w tle na fanpage
- post na Facebooku
- reklamy (kwadra, pion, poziom)
- grafika do newslettera
Do powyższych grafik należy również napisać teksty.
Strona zapisów na webinar
Kolejnym krokiem będzie stworzenie landing page, na którym będzie można zapisać się na wydarzenie. Landing ten powinien być krótki, zawierać przede wszystkim korzyści wynikające z obecności na webinarze oraz formularz zapisu. Pamiętaj o odpowiednich checkboxach wynikających z prawa (RODO) oraz polityce prywatności, która powinna być tam podlinkowana.
Teraz jest dobry czas, aby przygotować pokój webinarowy. Wybierz odpowiednią platformę, a następnie zaplanuj w niej wydarzenie. Obecnie popularny jest zoom, clickmeeting oraz myownconference. Masz już link do webinaru, który umieścisz w mailach.
Aby przygotować formularz zapisu, najczęściej konieczna będzie integracja z programem do e-mail marketingu, np. MailerLite. Możliwe jest również stworzenie landing page w takim programie.
Wysyłka maili
Od strony technicznej, stwórz grupę np „Zapisani na webinar xyz”, a następnie powiąż ją z formularzem. Przygotuj treść double-opt in (potwierdzenia zapisu), oraz sekwencję maili. Potrzebujesz maila po zapisie, czyli podziękowanie za zapis, ewentualnie krótkie przypomnienie o dacie webinaru i najważniejsze informacje. Następnie, w tej samej sekwencji, utwórz maile przypominające o webinarze, wraz z linkiem do pokoju webinarowego.
Raczej nie ma jednej odpowiedzi na to, ile powinno być maili przypominających. Teorii jest wiele, przetestuj kilka i wybierz te, które sprawdzają się u Ciebie najlepiej. Ja stosuję przypomnienie dzień przed webinarem, następnie rano w dzień webinaru, godzinę przed oraz w momencie startu webinaru z informacją, że już zaczynamy. Przygotuj też maila po webinarze z miejscem na link do nagrania.
Przygotuj siebie i miejsce
Kiedy przychodzi czas webinaru przygotuj miejsce, w którym go poprowadzisz. Zadbaj o to żeby nikt ci nie przeszkadzał.
Najlepiej ustaw swoje miejsce na wprost okna, tak aby oświetlało cię światło naturalne. Jeśli nie jest to możliwe lub jeśli prowadzisz webinar po zmroku możesz skorzystać z lampy fotograficznej z białym światłem. Jeśli takiej nie masz i nie chcesz inwestować, wybierz po prostu miejsce, w którym będziesz dobrze oświetlona.
Przygotuj też wszystko, co będzie ci potrzebne. Ja mam zazwyczaj zeszyt ze swoimi notatkami, długopis, szklankę z wodą, a nawet dzbanek, bo podczas webinaru naprawdę dużo się mówi. Mam też wyciszony telefon oraz ładowarkę do laptopa, która jest już podłączona do gniazdka i jeśli potrzebuję podłączyć laptopa, to robię tak żeby nikt tego nie zauważył. Wyłącz też w laptopie wszystkie aplikacje i powiadomienia, które mogą Ci przeszkadzać. Powiadom rodzinę i znajomych, którzy najczęściej się z Tobą kontaktują, że w tym czasie nie będziesz dostępna.
Następnie przygotuj siebie. Jeśli czujesz taką potrzebę to jest dobry czas na makijaż. Ubierz się też tak aby było ci wygodnie i być może spójnie z kolorami twojej marki.
Jesteś już gotowa, więc do dzieła 🙂
Pamiętaj o nagrywaniu webinaru.
Po webinarze, ściągnij nagranie i wgraj je na odpowiednią platformę. Może to być Vimeo, jeśli z niego korzystasz lub bezpłatny YouTube.
Dołącz link do nagrania do przygotowanego wcześniej maila po webinarze.
Jeśli podczas webinaru ruszyła sprzedaż twojego produktu, zaczynasz tym samym okienko sprzedażowe, ale o tym innym razem. Powodzenia w twoim pierwszym i kolejnych webinarach.