CANVA – 10 porad jak stworzyć ciekawą grafikę

Dla Przedsiębiorców, Narzędzia

Czas lektury: 4 minuty
Obecnie, jednym z najpopularniejszych narzędzi do tworzenia grafik jest Canva, która z pewnością przypadnie ci do gustu! Pokażę ci, jak w prosty sposób z niej korzystać i jak możesz samodzielnie stworzyć ciekawą grafikę.  Tworząc posty skierowane do naszych odbiorców w social mediach, trudno wyobrazić je sobie bez odpowiedniej oprawy graficznej. Zadbanie o stronę wizualną naszego bloga, fanpage, czy też profilu na Instagramie, powoduje większe zainteresowanie i zaangażowanie społeczności, przyczyniając się tym samym do coraz […]

Obecnie, jednym z najpopularniejszych narzędzi do tworzenia grafik jest Canva, która z pewnością przypadnie ci do gustu! Pokażę ci, jak w prosty sposób z niej korzystać i jak możesz samodzielnie stworzyć ciekawą grafikę. 

Tworząc posty skierowane do naszych odbiorców w social mediach, trudno wyobrazić je sobie bez odpowiedniej oprawy graficznej. Zadbanie o stronę wizualną naszego bloga, fanpage, czy też profilu na Instagramie, powoduje większe zainteresowanie i zaangażowanie społeczności, przyczyniając się tym samym do coraz większej popularności naszych usług.

Tworzenie grafik możemy zlecić profesjonalnemu grafikowi, który zrobi to zapewne z ogromną starannością, wykorzystując do tego najlepsze narzędzia. Jeśli jednak mamy czas, ochotę i trochę wyobraźni, z powodzeniem możemy zrobić to same. 

Czym jest Canva i czy poradzę sobie z jej obsługą?

Canva to internetowe narzędzie do projektowania graficznego tak naprawdę dla każdego. Nie musisz posiadać umiejętności graficznych, czy szerokiej wiedzy technicznej, aby z niego korzystać. Założenie konta jest proste, szybkie, a jeśli zdecydujesz się na pakiet podstawowy – całkowicie bezpłatne. Najważniejszym aspektem jest to, że pakiet darmowy nie oznacza braku możliwości działania. Oferuje on szereg bezpłatnych szablonów, grafik, zdjęć czy fontów. Pozwala na modyfikacje, edycję zdjęć, dodanie czegoś od siebie i korzystanie z wielotysięcznej bazy ogólnodostępnych materiałów. 

Jeśli jednak postanowisz, że oferowana baza jest niewystarczająca – możesz wykupić pakiet PRO, dzięki któremu masz większy wybór szablonów i elementów graficznych. 

Sama Canva to nie tylko tworzenie grafik na potrzeby social mediów. Dzięki niej możesz zaprojektować plakat, kolaże zdjęć, zaproszenia, ulotki czy też filmy. Ogranicza cię tak naprawdę tylko twoja wyobraźnia. 

Dużą zaletą jest również jej różnorodność. Dostosowanie projektu pod własne potrzeby jest niezmiernie proste. Masz możliwość pełnej edycji kolorystyki, elementów, zdjęć, czy też czcionki. 

Co zrobić, aby stworzyć idealną grafikę?

Mam dla ciebie kilka rad, dzięki którym twoja grafika będzie się wyróżniała wśród innych i sprawi, że stanie się elementem Twojej marki osobistej.  

1.Po pierwsze, musisz zastanowić się, w jakim celu tworzysz grafikę? Czy są to cele czysto sprzedażowe? Może chcesz podzielić się ze swoimi obserwatorami ciekawymi informacjami, albo chciałabyś przekazać im sporą dawkę wiedzy w przystępnej formie? Założenie od początku, w jakim celu jest tworzona dana grafika jest ważne dla ostatecznego odbioru przez obserwatora. Osoba ta musi wiedzieć, co ma robić dalej po zobaczeniu twojego posta w social mediach. 

2. Po drugie – research. Przejrzyj posty swojej konkurencji i sprawdź, jakich grafik używają. Dzięki temu, będziesz mogła stworzyć coś, co będzie się wyróżniało na tle innych. Postaw na autentyczność i prostotę. 

3. Jedną z ważniejszych zasad, którą musisz się kierować przy tworzeniu grafiki jest jej rozmiar. Jest on uzależniony od miejsca, w którym chcesz opublikować swoją grafikę. Canva przychodzi tu z pomocą i udostępnia szereg projektów, dzięki którym nie musisz martwić się, który rozmiar wybrać, aby idealnie pasował pod twoje medium. 

4. Jeśli nie masz pomysłu, jak rozmieścić poszczególne elementy, tak, aby były przyjemne dla odbiorcy, skorzystaj z jednego z dostępnych układów – a masz ich mnóstwo. Wybierz taki, który pasuje idealnie do tekstu, który chcesz zaprezentować. Każdy z dostępnych układów możesz zmodyfikować tak naprawdę wedle swojego uznania. Możesz zmieniać kolory, bawić się układem – obracać, przeciągać, zmniejszać i powiększać. Edytuj tekst, kolory ramek czy pozostałe elementy. Baw się również poziomem krycia – opcja “przezroczystość” pozwala na dostosowanie elementu pod własne potrzeby. 

5. Pamiętaj również, aby zachować odpowiednie proporcje na grafice. Tekst ma stanowić element, który nie zabiera całości grafiki, ale przyciąga wzrok odbiorcy. Możesz dodatkowo użyć jednego z efektów tekstowych – efektu cienia, podniesienia, wydrążenia, splotu, echa, zakłóceń, czy też neonu. Nie szalej też z kilkoma rodzajami czcionek. Wybierz maksymalnie dwie – jedną do nagłówka, a drugą do tekstu.

6. Jeśli chcesz dodać trochę dynamiki, możesz użyć opcji “animuj”, dzięki której dodasz szereg różnych efektów. Są to między innymi blokowanie, oddech, pojawianie się, przesunięcie, wznoszenie i fikołek. Spowoduje to, że twoja grafika stanie się ciekawa i wzbudzająca zainteresowanie. 

7. Korzystaj z bezpłatnych banków zdjęć. Jeśli nie masz Canvy PRO, to ilość elementów z przezroczystym tłem jest ograniczona. Nie masz również możliwości wycięcia tła, ale na szczęście Canva w wersji podstawowej umożliwia dodanie swoich własnych elementów. Przeszukuj więc strony takie jak: subpngpngwingfreepngimgpurepng czy stickpngi wykorzystaj to co interesuje cię najbardziej. Pamiętaj, aby korzystać tylko ze zdjęć, które mają odpowiednią licencję. Korzystając z niesprawdzonych źródeł możesz naruszyć prawa autorskie właściciela i ostatecznie mieć przez to niemały kłopot. 

8. Odpowiednio dobrana kolorystyka wpływa na pierwszy odbiór naszej grafiki i w tej kwestii trzeba szczególnie uważać, aby nie dać się ponieść fantazji. Przede wszystkim nie warto stosować zbyt jaskrawych kolorów – możemy w ten sposób sprawić, że grafika stanie się ciężka w odbiorze i ostatecznie odrzucająca dla obserwatora. Zdecydowanie bezpieczniej jest stosować stonowane, pastelowe kolory, a intensywny kolor pozostawić pojedynczym elementom. W ten sposób uzyskasz komunikat, który będzie estetyczny  i przyciągający wzrok. Jeśli masz już kolorystykę dobraną pod Twój własny branding – to świetnie. Wykorzystaj te kolory, bawiąc się ich nasyceniem, odcieniami i kryciem – uzyskasz w ten sposób swój własny, indywidualny styl, dzięki któremu będziesz kojarzona wśród twojej społeczności. 

Korzystając z Canvy masz możliwość użycia generatora palety kolorów. Jeśli więc chcesz dobrać kolorystykę idealnie komponującą się ze zdjęciem – skorzystaj z tego narzędzia. Wystarczy, że wrzucisz zdjęcie, a generator sam dobierze kilka kolorów uzupełniających.

9. Pamiętaj, aby grafika była przejrzysta. Jeśli masz do przekazania dużo informacji, wykorzystaj opcję karuzeli, czyli stwórz kilka spójnych grafik, na których rozmieścisz tekst w odpowiednich proporcjach. Staraj się dobierać zdjęcia i elementy graficzne, tak, aby najważniejsza informacja nie została pominięta przez formę obrazka. 

10. Canva zapewnia swoim użytkownikom szereg udogodnień, dzięki którym praca z nią jest jednym z łatwiejszych doświadczeń w tworzeniu grafik. Jeśli masz problem z idealnym rozmieszczeniem elementów, możesz skorzystać z opcji prowadnic – umożliwią one poprowadzenie linii pomocniczych. Funkcja porządkowania, która dostępna jest w zakładce “pozycja” pozwala na wyrównanie elementów względem siebie, więc jeśli nie jesteś w stanie sama stwierdzić, czy wszystko jest równo rozmieszczone – zaznacz kilka elementów i ułóż je przyciskiem “uporządkuj”. 

Jeśli choć trochę Cię zainteresowałam i chciałabyś spróbować swoich sił w tworzeniu grafik, nie zastanawiaj się i włączaj Canvę. Zobaczysz jak szybko i prosto stworzysz swoje pierwsze projekty. Dzięki niej zaoszczędzisz mnóstwo czasu i ułatwisz sobie życie, przy okazji mając możliwość tworzenia spójnej oprawy graficznej swojej marki. 

Poznaj nasze kursy i materiały

Chcemy szkolić najlepsze Wirtualne Asystentki, dlatego nasze kursy to nie tylko teoria, ale przede wszystkim praktyka! Element praktyczny to nasza wisienka na torcie, dzięki której ukończysz kurs ze sprecyzowaną ścieżką rozwoju w zawodzie Wirtualnej Asystentki oraz portfolio, którym będziesz mogła się posłużyć starając się o współpracę.