Justyna Pytko

Zapraszam na kolejny wywiad z cyklu dotyczącego pracy zdalnej. Pokazuję w nim różnorodność takiego sposobu na życie, a przede wszystkim to, że chcieć to móc. Dziś do rozmowy zaprosiłam Justynę Pytko, która działa w obszarze rekrutacji. Justyna jest bardzo aktywna w mediach społecznościowych i na pewno zainspiruje nie jedną osobę marzącą o pracy zdalnej.

1. Czym się zajmowałaś zanim rozpoczęłaś pracę zdalną? (Jakie masz wykształcenie?)

Nazywam się Justyna Pytko. Jestem Specjalistą ds. rekrutacji i certyfikowanym projektantem kariery z marketingowo – dziennikarskim zacięciem. Poza pracą w branży HR, zdobywałam doświadczenie biorąc udział w różnych międzynarodowych działaniach marketingowych i kampaniach reklamowych. Prowadzę własną działalność doradczo – mentoringową z zakresu rekrutacji i projektowania kariery oraz pracuje na etacie w jednym z najfajniejszych softwarehousów w Polsce. Wspieram zarówno kandydatów, jak i pracodawców w procesach rekrutacyjnych. Oferuję kompleksowe usługi z zakresu doradztwa zawodowego i miękkiego HR.

2. Jakie były Twoje początki pracy zdalnej, co było Twoim największym wyzwaniem?

Swoją przygodę z pracą zdalną rozpoczęłam już na studiach, czyli ponad 10 lat temu. Już wtedy świadczyłam usługi Wirtualnej Asystentki chociaż wtedy nie miałam pojęcia, że taki zawód istnieje. Myślę, że największym wyzwaniem a zarazem przeszkodą były niewiedza i strach przed utratą życia prywatnego.  Praca zdalna wiąże się z odpowiedzialnością i umiejętnością zarządzania sobą w czasie. Martwiłam się, że pracując poza biurem nie będę w stanie w pełni skupić się na wykonywaniu swoich zadań. Nie lada wyzwaniem było też wyjaśnienie swoim bliskim, że mogę pracować w domu lub z innego zakątka Świata. 

3. Jak organizujesz sobie pracę w domu?

Jestem aktywatorem, czyli człowiekiem z głową pełną pomysłów, osobą która na rzecz atrakcyjniejszego zadania może oderwać się od pracy operacyjnej w każdej minucie. Dla takiej osoby praca w domu to wyzwanie! Wiesz, kusi sprzątanie, gotowanie, media społecznościowe i netflix… W związku z tym dbam o to, by domowe warunki sprzyjały mojej produktywności. Włączam w telefonie tryb samolotowy i jasno określam swój czas pracy w konkretnych blokach czasowych. W skupieniu pomagają mi również dzbanek wody, marchewka, orzechy nerkowca, muzyka i PRZERWA, czyli krótki spacer z psem, by rozprostować nogi i złapać świeżego powietrza.

Lubię spać i wylegiwać się w łóżku więc praktykuję poranny rozruch, po którym biorę zimny prysznic aby nie wpaść w pułapkę “wstaję o ósmej i jestem już w pracy”. 

Pracę w domu, czyli w tak zwanym home office organizuję z papierowym planerem w dłoni i kanbanem na lodówce – mam na niej przyklejone kolorowe karteczki z konkretnymi zadaniami, które ściągam pod koniec tygodnia by zrobić miejsce nowym. 

4. Czy planujesz powrót do pracy stacjonarnej? Dlaczego?

Doceniam elastyczne godziny pracy i możliwość pracy zdalnej natomiast, jestem człowiekiem, który kocha przebywać wśród innych ludzi. W związku z tym planuję swój czas pracy tak, by została zaspokojona każda z tych potrzeb. W biurze realizuję się w pracy zespołowej i operacyjnej. Praca zdalna sprzyja mojej koncentracji i pracy koncepcyjnej ponieważ kiedy jestem sama mogę się wyciszyć, by zebrać myśli.

5. Jakie są według Ciebie plusy i minusy pracy zdalnej?

Każda osoba pracująca zdalnie dostrzega inne plusy i minusy. Dla mnie walorem pracy zdalnej jest to, że jestem panią swojego czasu i mam wpływ na to gdzie i jak pracuję, zaś minusem jest np. niezapowiedziany remont u sąsiada lub brak internetu. 

6. W jaki sposób zdobywasz klientów?

Moi Klienci najczęściej przychodzą do mnie z polecenia. Uwielbiam media społecznościowe, kocham poznawać nowych ludzi, brać udział w szkoleniach i organizować warsztaty online – dzięki którym mogę trafić do szerszego grona odbiorców. 

7. Czy korzystasz z pomocy Wirtualnej Asystentki, czy robisz wszystko sama?

Z racji tego, że lubię uczyć się nowych rzeczy i rozwijać swoje kompetencje większość zadań realizuje samodzielnie. W ubiegłym roku współpracowałam z cudowną WA przy tworzeniu landing page i newslettera. W tym roku dostałam od koleżanek z pracy kubek z napisem “na całym Świecie nie ma tylu łapek aby zrobić wszystko” (uwielbiam odmęty absurdu). Ten drobiazg przyczynił się do tego, że powierzyłam m.in. budowę swojej strony profesjonalistom i czuję się z tym fantastycznie ponieważ w tym czasie mogłam tworzyć inne lukratywne projekty i prowadzić konsultację.  

8. Jakie zadania najchętniej delegujesz, lub jakie chciałabyś?

Odkąd pracuję w zgodzie z swoimi talentami wiem, że chce być w pełni odpowiedzialna za bezpośredni kontakt z swoimi Klientami, za tworzenie treści i prowadzenie wywiadów. Budowę landing page, oprawę graficzną do eBooków, tworzenie grafik na social media, montaż video i pomoc w ogarnięciu menedżera reklam chciałabym oddelegować WA. 

9. Powiedz proszę gdzie możemy Cię spotkać w sieci?

Możesz spotkać mnie na Instagramie pod loginem @projektant_kariery, na Facebooku w grupie “Pytanie do Rekrutera”, na LinkedIn i od niedawna na Tik Toku. W przyszłości planuję ożywić swój kanał na YouTubie. No i oczywiście zapraszam pod adres www.lukratywniej.pl.

Justyna dziękuję za rozmowę i życzę mnóstwa sukcesów i lukratywnych współprac.  

Zobacz również rozmowę z Małgorzatą z Ręka w lukrze Gosi.